El mite de Sísif ( Le Mythe de Sisyphe)
d'Albert Camus
Traducció de Joan Fuster
Data original de publicació: 1942
Editorial: La butxaca
Els déus havien condemnat Sísif a fer rodolar incessantment una roca fins al cim d’una muntanya des de la qual la pedra tornava a caure pel seu propi pes. Havien pensat, amb algun motiu, que no hi ha càstig més terrible que el treball inútil i sense esperança.
EL
SUICIDI, per Camus, és un tema d’interès per a la filosofia. Per no dir el més important. Jutjar
si la vida val o no la pena de ser viscuda és la pregunta inicial a partir de
la qual arrenca tot l’assaig ulterior. Camus, davant del silenci del món i del
vertigen del buit, veu que la relació entre
l’individu i el món és absurda, no té sentit, és impossible. D’aquest
reconeixement relatiu a l’existència, d’aquesta revolta envers la seva pròpia consciència, neix la “sensibilitat
absurda”. Cal entendre que Camus, per sobre de tot, vol comprendre, veure-hi
clar, viure lúcidament, i això implica acceptar el silenci del món. Tenir clar
que per molt que cridem a les muntanyes aquestes no respondran; només ressonarà
l’eco. Qui viu així es priva del futur, del demà. L’home absurd, l’home que ha
reconegut aquesta sensibilitat dins seu, es limita a viure intensament el
present, sense esperar res. Amb la “sensibilitat absurda” com a punt de partida
es disposa més d’un mateix. L’absurd, en altres paraules, com diu María Zárate,
acreix la nostra llibertat d’acció i al mateix temps, anul·la tota via de
llibertat eterna. L’home absurd vol viure i viure, sentir i sentir, experimentar
i experimentar, però aquí. A la terra, en vida, amb el temps que li és concedit
–sense separar-se’n. Fins que la mort, que fa de la condició absurda una
condició tràgica, posi fi. Per tant, reconèixer la condició mortal de l’home,
la no eternitat i la inexistència d’una vida posterior a la mort, l’obliga a
viure intensament entre els homes, en la carn que li és concedida, amb el temps
que l’hi és regalat. Cal que l’home absurd, aquest home que viu “el present i
la successió dels presents davant d’una ànima incessantment conscient” −com
Sísif, heroi mitològic i simbòlic, d’aquest rang d’homes− accepti el seu destí,
el seu final tràgic. L’home absurd s’entrega a la pedra que carrega infinites
vegades al cim de la muntanya, la seva pedra,
sense esperança, sense voler res a canvi. Viu amb el temps, el seu temps. Sísif
ha nascut de l’evidència que l’ha despertat: l’absurd. “El divorci entre l’esperit
que desitja i el món que decep, la seva nostàlgia d’unitat, l’univers dispers i
la contradicció que l’encadena”. Albert Camus el que està fent és baixar el
reflex clàssic, abstracte, d’un univers superior, a la terra, entre els homes. “El
cel de les formes es representa en la multitud de les imatges d’aquesta terra”.
Ell ha acceptat, com Nietzsche, com Dostoievski, que no hi ha unitat, que “pensar
no és unificar, sinó fer familiar l’aparença
sota el rostre d’un desconegut. Pensar és tornar a ensenyar-se a veure, dirigir
la pròpia consciència, fer de cada imatge un lloc privilegiat”. Però d’unitat,
res de res.
Camus
veu una evidència, l’absurd, i intenta extreure’n les conseqüències.
DE
LA LLIBERTAT també en parlarà Camus en El
mite de Sísif. Ell compren que la concepció que tenia abans de fer el
reconeixement de l’absurd, l’empresonava. “Les doctrines que m’ho expliquen tot
m’afebleixen al mateix temps. M’alliberen del pes de la meva pròpia vida, i,
tanmateix, cal que el porti jo sol.” Ell no vol saber si és o no és lliure, no
li interessa aquest problema metafísic de la llibertat. L’home ha d’experimentar
la seva pròpia llibertat. “Jo no puc comprendre el que seria una llibertat que
em fos donada per un ser superior. He perdut el sentit de la jerarquia”. I es així,
en aquest món nou que s’obre davant dels ulls de l’home absurd, on Camus veu
que, esperant, creient inútilment que el món respondria als seus crits i que el
buit l’acabaria omplint, no era realment lliure. “Per parlar clarament, en la
mesura en què espero, en què em preocupo per una veritat que em sigui pròpia,
per una manera de ser o de crear, en la mesura, finalment, en què ordeno la
meva vida i provo amb això que admeto que té un sentit, em creo barreres entre
les quals tanco la meva vida. Faig com tants funcionaris de l’esperit i del cor
que no m’inspiren sinó aversió i que no fan altra cosa, ara me n’adono, sinó prendre’s
seriosament la llibertat de l’home”. I això és el principi d’una alliberació.
Camus, amb aquesta nova independència, pren consciència de la llibertat. Una
llibertat amb “un termini, com tota llibertat d’acció”: la mort.
Però
clar, com el mateix Camus reconeix, el que defineix en El mite de Sísif és una
manera de pensar. Ara es tracta de viure.
SÍSIF
és l’heroi absurd. I ja que no em vull esplaiar gaire més, ja que crec que les
paraules de Camus parlen més que el que poden representar per a mi, acabo,
feliçment, content, amb Sísif i com Camus el deixa al final del llibre:
“Tota
la joia silenciosa de Sísif consisteix en això. El seu destí li pertany. La
seva roca és la seva cosa. De la mateixa manera, l’home absurd, quan contempla
el seu turment, fa callar tots els ídols. En l’univers sobtadament tornat al
seu silenci, s’aixequen les mil petites veus meravellades de la terra. Crides inconscients
i secretes, invitacions de tots els rostres són el revers necessari i el preu
de la victòria. No hi ha sol sense ombra, i cal conèixer la nit. L’home absurd
diu sí, i el seu esforç no tindrà final. Si hi ha un destí personal, no hi ha
un destí superior, o, en tot cas, no n’hi ha sinó un, que ell considera fatal i
menyspreable. D’altre banda, se sap amo dels seus dies. En aquell instant subtil en què l’home es gira
sobre la seva vida, Sísif, tornant a la roca, contempla aquesta sèries d’accions
desvinculades que esdevé el seu destí, creat per ell, unit sota la mirada de la
seva memòria i aviat segellat per la seva mort. Així, convençut de l’origen
absolutament humà de tot el que és humà, cec que desitja veure i que sap que la
nit no té final, està sempre en marxa. La roca continua rodolant.
Deixo
a Sísif al capdavall de la muntanya. Sempre torna a trobar la seva càrrega. Però
Sísif ensenya la fidelitat superior que nega als déus i aixeca les roques. També
ell considera que tot està bé. Aquest univers sense amo per sempre més no li
sembla estèril ni fútil. Cada un dels grans d’aquesta pedra, cada fragment
mineral d’aquella muntanya plena de nit, forma per ell mateix un món. La mateixa
lluita per aconseguir els cims basta per a omplir un cor d’home. Sísif, cal imaginar-lo
feliç”.
2 comentaris:
Celebro, Marc, que tinguis aquest blog i que hi parlis de Camus gairebé tant com de Paul Auster! Crec que ja tens mola feina feta pel treball... Felicitats per aquesta iniciativa. Hélène R.
merci Hélène!!
Publica un comentari a l'entrada